Green Giant

Historia Giganta – Kawasaki

 

„Ogólnie nieszczególnie”

 

Kawasaki to marka silnie kojarzona z motocyklami. Prawda jest taka, że jest to globalna, ogromna spółka zajmująca się przede wszystkim tworzeniem i wdrażaniem nowych technologii.
Pole jej działania jest niebywale szerokie. Od budowy tuneli i mostów po tworzenie części do samolotów i statków kosmicznych.
Produkcja motocykli jest bardzo niewielką częścią w szerokim zakresie działań firmy, obecnej m.in. w branżach takich jak: budowa statków, lotnictwo, transport, energetyka, infrastruktura, środowisko
i innych.
Największe doświadczenie i przychód Kawasaki posiada w przemyśle stoczniowym.

 

 

„Historia, historia i jeszcze raz historia…”

 

Swoje początki marka datuje na rok 1886 kiedy to została przekształcona ze stoczni założonej przez Shōzō Kawasaki kilka lat wcześniej.
W 1896 roku firma stała się spółką pod nazwą Kawasaki Dockyard, a jej pierwszym prezesem został niejaki Kōjirō Matsukata. Datę tą uważa się również za początek przedsiębiorstwa.
Produkowało ono głównie statki. W 1906 roku Kawasaki założyło nową spółkę zajmującą się produkcją wagonów kolejowych oraz maszyn i urządzeń używanych głównie w kolejnictwie.
W swojej działalności Kawasaki może pochwalić się również skonstruowaniem pierwszego metalowego samolotu w Japonii.
Okręty oraz samoloty bojowe tej produkcji były używane w czasie II Wojny Światowej (niestety po tej złej stronie mocy).
W latach 1928 – 1950 poszczególne departamenty przekształcono w cztery spółki, dzięki czemu każda z nich zyskała własną niezależność oraz osobowość.
Wpłynęło to również znacząco na dalszy, szybki rozwój korporacji.
Pierwszy motocykl wyprodukowano w 1961 roku w Kawasaki Aircraft, czyli spółce odpowiedzialnej za produkcję samolotów.
Pierwszy silnik motocyklowy skonstruowany został na bazie doświadczeń technicznych zdobytych przy produkcji silników do samolotów.
W tej sytuacji pytanie: „ wyjdziesz polatać na moto?” – nabiera nowego znaczenia.
U schyłku lat 60-tych ubiegłego stulecia spółki ponownie zjednoczono pod nazwą KAWASAKI HEAVY INDUSTRIES.
Efektem tej operacji było wyprodukowanie pierwszego robota przemysłowego przez Kawasaki 1969 roku.
W połowie lat 70-tych marka zaczęła sprzedawać motocykle na rynku amerykańskim.
Kawasaki szybko i coraz wyraźniej zaczęło kojarzyć się głównie z tą branżą.
Firma uczestniczyła także w budowie mostów i tuneli dostarczając tam swoje maszyny oraz technologie.
Jako ciekawostkę przytoczę fakt, że w roku 1996 miało miejsce wyprodukowanie 10.000.000 pojazdu przez spółkę. Całkiem niezły wynik.

 

 

„A może tak motocykle?”

 

Jak już wspomniałem pierwsze motocykle zaczęły być produkowane przez Kawasaki na początku lat 60-tych.
Jak zwykle w takich przypadkach na początku były to motocykle, a właściwie motorowery z silnikami dwusuwowymi o pojemności 50 cm3.
Następnie zwiększono pojemność do 125 cm3i były to również silniki dwusuwowe jedno i dwucylindrowe.
Aż trudno uwierzyć, że były to konstrukcje, do budowy których czerpano doświadczenie z budowy samolotów.
Motocykle o większej pojemności pojawiły się w 1964 roku, kiedy to Kawasaki wykupiło markę Meguro, japońską markę motocyklową powstałą w latach 30-tych.
Stylizowali oni swoje pojazdy na wzór motocykli brytyjskich o dużych pojemnościach.
Kawasaki wykorzystał dwucylindrowy czterosuwowy silnik Meguro w swoim pierwszym motocyklu o dużej pojemności, dokładniej była to 600-setka.
Pod koniec lat 60-tych firma wprowadziła nowe maszyny wyposażone w dwusuwowe 3-cylindrowe silniki o pojemnościach od 250 do 750 cm3 i tym samym wkroczyła w świat sportów motocyklowych.
Silnik ten brzmiał jak wściekła osa, która macha skrzydełkami szybciej niż pozwala jej na to konstrukcja ciała. Po wprowadzeniu w USA nowych przepisów dotyczących norm emisji spalin silniki dwusuwowe zostały zdławione w motocyklach szosowych. Kawasaki znalazło nowe rozwiązanie.
W 1971 roku, kiedy hipisi przeżywali szczyt swojej subkultury i upalali się trawą z łąki, Kawasaki stworzyło nowy motocykl o nazwie Z1.
Był to motocykl wyposażony w nowy 4-cylindrowy silnik o pojemności 903cm3 (później dostępne o pojemnościach od 400 do 1100cm3.)
Silnik był 4-suwowy, posiadał 8 zaworów i był chłodzony pędem wiatru.
Warto wspomnieć,że model Z1 zdobył miano najlepszego supermotocykla w tamtych latach, spychając tym samym z podium motocykl Hondy – model CB 750. Cios dla Hondy musiał być duży.
Kawasaki gnało do przodu dalej nie spoczywając na laurach.
W 1984 roku wprowadzono model GPZ 900R z silnikiem chłodzonym cieczą i nową 16-sto zaworową głowicą.
To był powód, dla którego marka zdobyła wielu klientów i entuzjastów.
Od tamtej pory koncern stworzył wiele fantastycznych modeli sportowych takich jak: GPZ, ZZR, ZX o różnych pojemnościach i słynnym oznaczeniu NINJA.
Oprócz modeli sportowych produkowano i nadal produkujesię Choperry czy Cruisery(np. modelVulcan), motocykle golasy, motocykle krosowe, enduro a nawet quady.

 

 

Kawasaki VN2000

Kawasaki VN 2000 Vulcan

 

 

 

 

„Ciekawostki z męskim przyrodzeniem w tle”

 

Kawasaki stworzyło pierwszy seryjnie produkowany motocykl, który dysponuje mocą 200KM.
Jest to model ZZR 1400. Jego prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 299 km/h.
W 2015 roku świat ujrzał spektakularny motocykl sportowy Ninja H2R.
Wyposażony jest w silnik o pojemności 1000 cm3, który wytwarza moc 310 KM!
Jest to możliwe dzięki sprężarce, wokół której krąży wiele mitów i legend.
Dodatkowe 16 KM silnik zyskuje przez dynamiczne doładowanie RAM – air.
Sam motocykl ma futurystyczny wygląd.
Przypomina połączenie stroju samuraja z pancerzem transformera.
Znany turecki motocyklista –Kenan Sofuoglu (czterokrotny mistrz World Supersport) osiągnął tym motocyklem prędkość 400 km/h ! Nie jest to jednak prędkość zmierzona radarem czy GPS-em,
lecz jedynie wskazanie prędkościomierza.
Niestety jest to wersja bez homologacji drogowej.
Wersja dopuszczona do ruchu, spełniająca rygorystyczne przepisy dotyczące m.in. czystości spalin dysponuje mocą 200 KM.

 

 

Na koniec ciekawostka: W Japonii obchodzone jest Święto zwane Kawasaki Matsuri – oznacza to
w tłumaczeniu: Święto Stalowego Penisa.
Zainteresowanych szczegółami odsyłam do wyszukiwarki.
Czekam na dalsze poczynania marki KawasakiHeavy Industries, przede wszystkim nowości w Świecie motocykli.

 

 

 

kawasaki-ninja-h2rKawasaki H2R

 

kawasaki-w650-68-1Kawasaki W 650

 

meguroJapoński Meguro – marka wykupiona przez Kawasaki

kawasaki_vn_1600_mean_streakKawasaki VN 1600 MEAN STREAK

 

kawasaki-zzr-1400ZZR-1400

 

 

 

1 Komentarz

  1. Q-MOBIL napisał(a):

    Super wpis:) pozdrawiam serdecznie:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *